L’acció social a les nostres escoles: intangibles que ens connecten amb l’Altre

Al congrés Quòrum23, organitzat per la Fundació Escola Cristiana de Catalunya recentment es va reflexionar sobre la identitat i la missió de les escoles cristianes. El nostre company jesuïta Àlvar Sánchez, que actualment treballa a Nador, al Marroc, va participar en una de les taules rodones del congrés, juntament amb el professor Joan-Carles Mèlich, la responsable de pastoral dels centres Gabrielistes a Catalunya, Claustre Besora, i la jurista, politòloga i articulista, Montserrat Dameson.

L’Àlvar va compartir el seu testimoni com antic a alumne, recordant moments viscuts a al col·legi Claver de Raimat, el llegat dels jesuïtes i professors que hi va conèixer, i explicava que “alguns intangibles tenen la força de desplaçar-nos interiorment”. Recordava que “també a l’escola es respirava una missió. En el centre: el patiment de la víctima. Al costat: la invitació a posar els nostres talents al servei d’un intent: transformar les causes d’aquell patiment”. 

L’acció social a les escoles cristianes, deia l’Àlvar, és una llavor de vida que ens connecta amb l’Altre, i fa experiència d’una relació de servei en la que acabem sent guarits per l’Altre. “Això és important, ja que tot sovint la infància i joventut, la comunitat educativa i fins i tot l’escola cristiana, està ferida. Què ens pot guarir? L’oportunitat d’obrir-nos a l’altre. L’acció social no se’ns ofereix com un imperatiu ni com una responsabilitat, sinó com un bàlsam”.

També ha fet referència als joves de les nostres escoles que fan experiències als projectes de la Delegació Diocesana de Nador, on treballa l’Àlvar. “Només els pots admirar. I han arribat gràcies al que viu i batega dins de tots nosaltres”.

Trobareu més informació sobre el congrés Quòrum23 aquí.

Foto: FECC