La delegació d'Entrecultures a Catalunya, l'ONG de cooperació internacional de la Companyia de Jesús, ha presentat aquest 17 de setembre a Barcelona el seu informe "Educació rural, entre l'oblit i la reivindicació".
En el marc de la campanya "La Cadira Vermella", amb la que l'ONG posa el focus en l'educació, aquest any es fixa especialment en l'exclusió educativa que pateix el medi rural en les polítiques mundial. Alumnat i professorat a les zones rurals s'enfronten a dificultats per evitar patir una exclusió educativa irreparable.
En aquest inici de curs, Entrecultures vol visibilitzar el paper crucial que juguen les escoles rurals com a eines de cohesió comunitària. Per això, a través de la campanya La Cadira Vermella, i sota el lema “Posem l’educació al mapa”, ha presentat l’informe “Educació rural, entre l’oblit i la reivindicació”, que ofereix una panoràmica mundial de l’educació al medi rural, amb un enfocament especial en el continent llatinoamericà.
L'acte de presentació ha comptat amb la participació de dos experts procedents de Perú, Livia Condorcahua i Tadeo Mazas, coordinadors pedagògics dels projectes d’Educació Rural de Fe i Alegria a Andahuaylillas i Malingas, respectivament, que, des de la seva experiència, han aprofundit en com la industrialització i la concentració urbana exclouen de les aules milions d'infants i adolescents d’aquestes zones del planeta. La situació que es va agreujar durant la pandèmia, reconeix Tadeo, al “exacerbar-se les mancances educatives, especialment en temes de connectivitat i recursos tecnològics”.
A més, Livia i Tadeo assenyalen la formació del professorat com un dels grans reptes que té Perú en matèria d’educació rural. Concretament, els pedagogs expliquen que la formació inicial que reben està principalment enfocada a l’ensenyament en contextos urbans, la qual cosa dificulta la feina docent en les comunitats rurals durant els seus primers anys. Tot i això, afirma Livia, “el professorat de zona rural s’esforça, té ganes de seguir formant-se, alhora que és creatiu a l’hora d’utilitzar els recursos limitats amb què compta”.
La delegada d'Entrecultures a Catalunya Elisabet Besó ha emfatitzat que la publicació mostra, a través d’una rigorosa recopilació del treball en terreny, com “l’educació és un mecanisme de resistència de la vida comunitària rural, assenyalant els dos reptes clau als quals s’enfronta: la seva expansió i l’augment de qualitat”.
D'altra banda, Mireia Serra, Tècnica de la Delegació d’Entrecultures Catalunya, ha cridat l’atenció sobre com el treball infantil és un dels factors que més afecta a l’escolarització de la infància rural, mostrant una dada reveladora: 98 milions de nens i nenes treballen forçosament a nivell mundial en el sector agrícola, és a dir, en la ruralitat.
L'informe recull diverses recomanacions a la comunitat internacional i als Estats com “la urgent necessitat de realitzar un canvi profund en les polítiques públiques per afrontar els desafiaments crítics als quals s’enfronta l’educació rural”.
Podeu trobar l'informe i més informació sobre la campanya en aquest enllaç.