El dissabte 2 d'abril l'Espai Interreligiós de la Fundació Migra Studium va acollir un grup d'infants musulmans. L'Espai Interreligiós rep cada any més d'un miler de nens i nenes per conèixer els elements essencials de les diverses religions i valorar la pluralitat religiosa. Aquesta vegada el grup era enterament musulmà. Des de la Comunitat que el Consell Islàmic té al barri del Raval, els petits van fer el camí que els portava a la Fundació Migra Studium, amb el desig, ben patent, de conèixer una mica més la diversitat religiosa que envolta la seva quotidianitat.
Quinze mirades curioses, els ulls ben oberts, obedients i riallers, van pujar les escales de la Fundació acompanyats per les seves tutores. Els infants van evidenciar de seguida la seva familiaritat amb la diferència. Cal dir que viuen en un context caracteritzat per la riquesa cultural. Desperts i àgils, es van mostrar en tot moment disposat a endinsar-se en les dinàmiques proposades per l'educadora.
Quatre paraules defineixen l'experiència viscuda: tu, identitat, amistat i silenci
El primer impacte va ser quan l'educadora rep un interrogant, directe i clar: "I tu... de quina religió ets?" fent patent la trobada entre un "tu" i un "jo", dos móns als que se'ls obre la possibilitat d'acostar-se, d'escurçar distàncies, d'estrènyer un vincle, incipient, acabat de néixer.
Una segona expressió prové d'un petit que, amb somriure obert, explica que els seus pares són originaris de l'Índia i que practiquen la religió musulmana. Al preguntar-li d'on és ell se li escapa un "de l'Índia". L'educadora insisteix... "has nascut aquí", i és llavors quan dóna la resposta correcta: "sí". Un lapsus d'identitat que revela moltes coses.
Tercer: la paraula amistat sorgeix quan, ja avançada la visita, el grup s'endinsa en el museu. Un infant, jugant amb objectes propis del cristianisme, expressa amb espontaneitat i molta alegria, que té molts amics cristians. Al museu, cada peça sembla parlar i, de sobte, s'estableix un diàleg a tres bandes: l'objecte, aparentment immòbil, l'infant i l'educadora. I es comencen a expressar experiències que uneixen. Per exemple, quan es parla de Jesús. "Veritat que per vosaltres és un profeta molt important?". Resposta afirmativa. "Per als cristians és el Fill de Déu". Es produeix un silenci respectuós i ulls oberts, i el descobriment de compartir l'experiència d'un Déu.
L'Espai, obert a la diferència, vol estrènyer vincles amb comunitats de procedència diversa, ja que una forma de diàleg consisteix en compartir l'experiència espiritual i religiosa entre persones i/o grups de diferents adscripcions religioses. I això és el que ha passat amb aquest petit grup d'infants musulmans. "Ens sentim a prop d'ells", expliquen des de l'Espai Interreligiós de Migra Studium. "Sí, ens sentim a prop de la comunitat musulmana. Sovint poc coneguda, de vegades menystinguda. A voltes rebutjada. En ocasions, associada injustament a comportaments violents que res tenen a veure amb l'Islam."