Una de les àrees prioritàries d'acció del sector social de la Companyia de Jesús és la infància. Les Fundacions La Vinya de l'Hospitalet de Llobregat, La Salut Alta i Carles Blanch de Badalona i Migra Studium de Barcelona treballen impulsant diversos projectes d'acompanyament i suport a infants i joves en risc d'exclusió social però volen animar també la reflexió i sensibilització sobre la relació que existeix entre educació i exclusió social.
És per això que aquest mes de novembre aquestes entitats han convocat la segona edició de la “Educació i infància en risc”, que aquesta vegada s'ha dedicat a la construcció de la identitat en infants i joves d'origent immigrant, i les dificultats que es troben en aquest procés, com a conseqüència de les seves experiències personals o familiars. Per Mari Carmen de la Fuente, directora de La Vinya i coordinadora del sector social dels Jesuïtes a Catalunya, iniciatives com aquesta són importants perquè la tasca de les entitats socials dels jesuïtes "no és només per pal·liar mancances, sinó per transformar la realitat social i les vides de les persones". Per de la Fuente cal tenir en compte que "tot i que les situacions de pobresa i exclusió limiten les oportunitats de les persones, aquesta desigualtat no ha de ser determinant".
Així, les entitats volen “ajudar a reflexionar sobre la relació que hi ha entre educació i exclusió social, no com a condicionant, si no com a oportunitat que tenim amb l’educació per trencar dinàmiques, canviar itineraris, acompanyar els infants i les seves famílies a créixer i construir un projecte propi”.
La trobada, que va tenir lloc el passat 6 de novembre al Casal Loiola de Barcelona, va comptar amb la participació de Said El Kadaoui, psicòleg i escriptor, nascut al Marroc, que va anar desgranant diversos temes que afecten als infants i joves d'origen immigrant. El Kadaoui va parlar dels dols de la migració, que poden comportar que el jove es trobi en una situació d'indefensió i vulnerabilitat. El psicòleg també va assenyalar la importància de la família a l'hora de superar aquest dol i va aclarir que sovint les persones que pateixen més no són les que viuen al seu gueto idealitzant l'origen, sinó les que es volen integrar i troben serioses dificultats per fer-ho. Una d'aquestes dificultats pot venir per part de la mateixa societat receptora, que té una imatge denigrada de la cultura d'origen de l'immigrant. Tot plegat pot acabar provocant un buit identitari.
Maribel Gómez, professora i Assessora de Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social, va donar la visió de l'escola i els educadors sobre aquesta qüestió. Gómez va lamentar que hi ha entorns que, per estar històricament marcats per l'exclusió social, com determinats barris, condicionen molt la identitat dels adolescents. Va parlar també de la importància de lluitar contra l'absentisme per tal de proporcionar als joves un espai de socialització tan important com l'escola. La ponent també va insistir en com la imatge social que projectem sobre els joves és fonamental, i com les baixes expectatives que es posen sobre una part de l'alumnat condiciona les seves possibilitats d'èxit.