Jesuïtes Educació, la xarxa d'escoles de la Companyia de Jesús, ha presentat aquest divendres 5 de juliol un nou model pedagògic que s'anirà implantant de forma progressiva a les seves escoles i que es basa en els principis i valors de la pedagogia ignasiana i en el diàleg permanent amb els darrers avenços de la pedagogia, la psicologia i les neurociències.
D'aquesta manera es vol respondre als canvis vertiginosos que està vivint el nostre món, que demanen una transformació del procés d'ensenyament i aprenentatge. L'alumne és al centre d'aquest model, amb un paper més actiu i autònom, treballant en projectes que afavoreixen l'aprenentatge experiencial i el treball cooperatiu, i en el marc d'una estructura escolar més flexible. Així es va anunciar en un acte a l'escola Jesuïtes Sarrià - Sant Ignasi, en el qual es van presentar les conclusions del projecte Horitzó 2020 en el que han estat treballant les escoles durant aquest curs. Des del mes de setembre i fins el mes de maig, educadors/es, alumnes, famílies i personal de gestió de Jesuïtes Educació, i també algunes persones i entitats del món educatiu a Catalunya que han estat convidades, han participat activament en un procés de reflexió a l'entorn de com ha de ser l'escola que volem. El treball ha aplegat prop de 13.000 persones i s'han recollit més de 56.000 idees i propostes.
Aquest procés ha estat animat pel Provincial dels Jesuïtes de Catalunya, Lluís Magriñà, per a qui "no podem ser conformistes, sinó que hem de mobilitzar-nos i decidir quin futur volem per a l'educació i les nostres escoles". El Provincial dels Jesuïtes destacava i agraïa divendres passat l'alta participació amb què s'ha comptat. Magriñà afirmà que aquest projecte "no és només una crida a un canvi radical de l'educació, és també una crida a la transformació interna de cadascun de nosaltres en el nostre projecte vital i personal".
El procés participatiu que s'ha portat a terme durant aquest curs ha posat de manifest el compromís dels educadors/es i també dels alumnes i famílies per a portar a terme canvis a les escoles. Les propostes apunten cap a repensar els espais on s'educa (aules, patis, corredors, sales, etc.), incrementar les metodologies actives de l'alumne, reduir les classes magistrals, flexibilitzar la durada de les classes, potenciar el treball comú entre família i escola, ser actius com a escola en l'entorn social,... Part molt important del procés ha estat la participació dels mateixos alumnes, des dels més petits d'Educació Infantil fins als que cursen Batxillerat o Cicles Formatius. A través de diverses activitats adaptades a cada edat, s'ha provocat que nens i nenes diguin com els agradaria que fos la seva escola, sense posar límits a la seva imaginació.
L'acte va comptar la presència del responsable d'educació a nivell internacional de la Companyia de Jesús, el jesuïta colombià José Alberto Mesa, que va recordar que precisament una de les característiques més importants de la pedagogia ignasiana és la seva constant necessitat de renovació, per tal de respondre a les necessitats i reptes de cada moment. Per això celebrà la iniciativa de Jesuïtes Educació d'emprendre el projecte Horitzó 2020 i va afirmar que seguia amb il·lusió i atentament el procés que aquí s'està portant a terme, ja que "obre camins per a tots". Per la seva banda, el director general de Jesuïtes Educació, Xavier Aragay, va dir que "hem començat a caminar" i va anunciar que ara cal treballar per què aquest nou model pedagògic es vagi desplegant a les escoles. Aragay assegurà que "més enllà de les dificultats, les retallades i les lleis que s'aprovin, apostem pel projecte educatiu de Jesuïtes Educació".
La proclamació oficial de l'Horitzó 2020, amb la lectura de les idees clau de l'escola que volem, va ser a càrrec de diverses persones, representants cadascun d'ells de diversos sectors de la comunitat educativa. Jesuïtes Educació aposta per una escola del segle XXI, humanista, catalana i oberta al món, que cerca del desenvolupament emocional i intel·lectual, amb espais renovats, que aposta per la formació i l'acompanyament dels educadors, amb un nou model pedagògic i organitzatiu, evangelitzadora i compromesa amb la societat i el medi ambient.