L'ONG Intermón Oxfam denuncia que les polítiques socials i mediambientals de les deu empreses d'alimentació i begudes més grans del món no s'adapten al que ha de ser el seu propòsit actual i que han de ser reformades. Aquestes empreses -que juntes guanyen 1.100 milions de dòlars al dia- no estan respectant alguns drets bàsics dels milions de persones dels països en desenvolupament que els proporcionen terra, aigua, mà d'obra i matèries primeres per elaborar els seus productes.
Amb la campanya "Rere la marca", l'ONG avalua i classifica, per primera vegada, les polítiques agrícoles, els compromisos públics i la supervisió de les cadenes de subministrament d'aquestes grans empreses (Coca Cola, Danone, Nestlé, Kellogg 's, General Mills, Unilever, Mars, Pepsico, Mondelez i Associated British Foods). Per això Oxfam ha desenvolupat un índex per analitzar les polítiques socials d'aquestes empreses, que es pot consultar a la seva pàgina web, en el qual mostra que ABF (19%), Kellogg 's (23%) i General Mills (23%) són les que pitjor puntuació han obtingut. Aquestes tres empreses tenen polítiques més febles que, per exemple, Coca-Cola (41%), Unilever (49%) o Nestle (54%).
"Algunes empreses són conscients de la importància de la sostenibilitat i han adquirit importants compromisos que han de ser aplaudits", assenyala José María Vera, director general d'Intermón Oxfam. "Però cap de les 10 empreses d'alimentació i begudes està sent prou ràpida a l'hora de posar fi a un llegat de més de cent anys durant els quals s'han beneficiat d'una terra i una mà d'obra molt barata que els ha permès elaborar els seus productes a gran escala, obtenint enormes beneficis però amb un elevat cost social i mediambiental. Cap d'aquestes empreses ha obtingut una bona puntuació total. Totes tenen encara molt per fer".
La campanya Rere la marca evidència, entre d'altres coses que, encara que algunes de les empreses s'han compromès de forma pública amb la defensa dels drets de les dones, cap s'ha compromès a acabar amb la discriminació que aquestes pateixen en les seves cadenes de subministrament. Cap d'elles disposa de polítiques adequades per protegir les comunitats locals contra l'acaparament de terres o d'aigua, ni són prou transparents en relació a les seves cadenes de producció agrícola. Tampoc cap s'ha compromès públicament a pagar un preu just als agricultors i agricultores ni a posar en pràctica acords comercials més equitatius en les seves operacions agrícoles.
"És hora que les empreses assumeixin una major responsabilitat social pel que fa a l'enorme influència que tenen en les vides de les persones que viuen en la pobresa", subratlla Vera. "El 80% de les persones que passen fam al món treballen en la producció d'aliments i aquestes empreses proporcionen ocupació a milions de persones en països en desenvolupament, que conreen i produeixen les matèries primeres per als seus productes. Controlen moltes de les marques més populars del món i la seva gran influència a nivell econòmic, comercial i polític els permetria marcar una diferència real i duradora en les vides de les persones pobres i famolenques del món".
La campanya convida també als consumidors i consumidores a utilitzar el poder que tenen per fer-los saber a les empreses alimentàries més grans del món que vigilen de prop el seu funcionament i que estan a l'espera d'un canvi. En els pròxims mesos es proposaran un seguit d'accions senzilles perquè la ciutadania pugui pressionar les empreses alhora de reflexionar sobre els seus hàbits de consum.
Més informació: Campanya "Rere la marca" d'Intermón Oxfam