En el marc del projecte Horitzó 2020 de la xarxa Jesuïtes Educació, i amb voluntat de compartir aquesta experiència de renovació profunda de l'educació que està portant a terme, la Fundació Jesuïtes Educació acaba de presentar quatre nous quaderns de la col·lecció "Transformant l'educació".
En ells aborda els pilars del model d'ensenyament i aprenentatge que fonamenta aquest canvi, el model de gestió i organització de les escoles, i la importància dels espais físics i la seva repercussió en l'aprenentatge dels alumnes. Precisament s'han volgut abordar qüestions com la gestió o el disseny dels espais ja que són condicionants de l'organització i la vida de l'escola, i per tant, han de mantenir coherència amb el model pedagògic.
Escenaris per traçar el canvi educatiu
Sobre la qüestió dels espais i el disseny de les aules, generalment poc valorat, el director general de Jesuïtes Educació i director de la col·lecció, Xavier Aragay cita un estudi de la Universitat de Salford, al Regne Unit, que ha mostrat com el disseny dels edificis escolars influeix en el ritme d'aprenentatge i assegura que "si ja intuíem que l'espai físic condiciona l'aprenentatge de l'alumnat, ara en tenim evidències científiques".
Tots aquests són aspectes que la xarxa Jesuïtes Educació ja està portant a la pràctica a les diverses experiències que estan ja en marxa a diferents escoles de la xarxa, i que s'amplien a partir del curs vinent. Els quaderns publicats de la col·lecció "Transformant l'educació" es poden consultar al web de l'Horitzó 2020.