"Lampedusa: mort, injustícia i insolidaritat": Comunicat de Migra Studium i Cristianisme i Justícia

Davant la tragèdia que va tenir lloc el passat 3 d'octubre a l'illa italiana de Lampedusa i que ha causat la mort de centenars de persones en el naufragi d'un vaixell que transportava immigrants, el centre d'estudis Cristianisme i Justícia i la Fundació Migra Studium, entitats dels Jesuïtes de Catalunya, han volgut fer pública la seva reflexió a l'entorn d'aquest fet.

"Malauradament", adverteixen, "la tragèdia del 3 d'octubre no serà pas la darrera. Els immigrants cerquen una vida millor i assumeixen el risc del viatge migratori, encara que les expectatives de fracàs siguin molt elevades". Les entitats, conscients de la complexitat d'aquest problema, demanen tant a les institucions com a la societat civil europees que reaccionin per tal de millorar la capacitat d'actuació, d'acollida i de denúncia davant realitats com aquesta. Al mateix temps, veuen la necessitat d'obrir un debat rigorós en el si de la ciutadania europea a l'entorn de la funció de les fronteres i les conseqüències que pot tenir l'aprovació de determinades lleis que puguin arribar a castigar a aquells qui prestin ajuda humanitària als immigrants.

D'altra banda, aquestes dues entitats cristianes es pregunten també per la manera com afrontar aquesta qüestió des de la fe cristiana, recordant les paraules pronunciades pel Papa Francesc recentment a Lampedusa mateix: "La il·lusió per allò insignificant ens mena cap a la indiferència vers els altres, cap a la globalització de la indiferència". Des d'aquesta voluntat de combatre la indiferència, apel·len a la responsabilitat de tots, també de les poblacions més allunyades de les costes. "Cal continuar promovent la integració i plena ciutadania dels ja arribats, reclamant la recuperació del dret a l'assistència sanitària a totes les persones". Reivindiquen també la plena garantia dels drets humans i del dret d'asil per part de les organitzacions que exerceixen el control de les fronteres i que s'aposti per una política de cooperació al desenvolupament que contribueixi a facilitar una vida digna als països d'origen de la immigració. Finalment, el text acaba alertant davant del risc de l'augment de les reaccions xenòfobes.

Podeu descarregar el text complet.