Jesuïtes Educació, xarxa que agrupa les escoles de la Companyia de Jesús a Catalunya, ha iniciat aquest curs la implantació a l'aula d'un nou model pedagògic que vol respondre als reptes del món educatiu en el moment actual. Aquest procés de renovació pedagògica, que s'ha estat preparant al llarg de 5 anys amb un treball de reflexió i participació, s'ha començat a posar en pràctica al nivell d'Educació Infantil a quatre dels centres de la xarxa; i a 5è de primària i 1r d'ESO a tres centres.
El nou model implica un canvi en el procés d'ensenyament i aprenentatge d'acord amb els canvis socials i tecnològics que s'han produït en els darrers anys i es tradueix en una nova organització de l'espai, el professorat, la distribució dels temps i la manera d'avaluar. El director adjunt de Jesuïtes Educació, Josep Menéndez, ha explicat que tots aquests canvis tenen un fonament pedagògic profund i ha detallat algunes de les característiques principals d'aquesta nova forma de funcionament.
Els canvis a l'aula
El treball a l'aula es fa a través de projectes interdisciplinars que incorporen elements de diferents assignatures i a través dels quals s'adquireixen diversos coneixements i competències, cosa que fa que es trenqui amb la típica divisió de l'horari per assignatures. L'espai és més gran i s'hi troben més alumnes, acompanyats per tres professors a l'aula. Les classes magistrals i els exàmens es redueixen i deixen de tener tot el pes en l'avaluació, que es realitza, en la línia de l'avaluació contínua, a partir del treball que realitzen els alumnes. Aquesta manera de treballar afavoreix també la presència a l'aula de forma inclusiva dels alumnes amb necessitats educatives especials. A més, el dia comença amb un temps per preparar-se i predisposar-se per a l'aprenentatge, i acaba amb un altre moment per a recollir i compartir allò que s'ha fet, no tant des de la perspectiva dels continguts, sinó de les emocions i experiències a l'entorn de com s'ha treballat i com s'ha desenvolupat el dia.
Experiències inspiradores
A l'hora de portar a terme aquests canvis Jesuïtes Educació s'ha inspirat en diverses experiències d'innovació pedagògica, com el centre Padre Piquer de Madrid, també de la Companyia de Jesús, o el Col·legi Montserrat de Barcelona, de les Missioneres Filles de la Sagrada Família de Natzaret, referent pel seu treball en el camp de les intel·ligències múltiples. També s'han tingut en compte experiències de centres d'Holanda i Dinamarca pel què fa al disseny d'espais i la ruptura de la divisió per assignatures. Josep Menéndez considera que "no hi ha un model únic, sinó que és important moure's, conèixer experiències i crear les condicions per a fer possible aquest canvi a partir de la realitat de cada centre".
El procés ha estat animat pel Departament d'Educació de la Generalitat i ha despertat un interès molt gran dels mitjans de comunicació i entre la comuntitat educativa en general. Les escoles dels Jesuïtes a Catalunya afronten aquest repte en la línia de la tradició de la pedagogia ignasiana, que implica una necessitat de renovació i adaptació constant pel tal de donar resposta a la missió educativa de la Companyia de Jesús, de treballar per la formació integral de les persones, acompanyant els alumnes a construir un projecte vital seriós i a contribuir a un món millor.
Josep Menéndez explica amb detall en què consisteix el nou projecte pedagògic que impulsen les escoles de Jesuïtes Educació, en aquesta entrevista realitzada i emesa per Magis Radio.