Un micròfon, una màquina per enregistrar, un portàtil per editar arxius d'àudio i uns auriculars engresquen cada setmana a treballar l'expressió oral a un grup d'alumnes de 3r i 4t de Primària. És el projecte RadioNet, que enguany, amb el centre Jesuïtes Lleida - Col·legi Claver de Raimat, ja s'ha implantat en quatre escoles dels jesuïtes.
L'essència del projecte és treballar de forma integrada l'expressió oral, l'expressió escrita i les TIC. Ricard Culleré, responsable del projecte RadioNet Claver, valora molt positivament el retorn per part de l'alumnat: “La millora és espectacular i es fa molt més evident que amb el treball tradicional a classe”.
Els alumnes són conscients del propi progrés gràcies al sistema de rúbriques, encaminades a avaluar l'aprenentatge en l'expressió oral. De fet, Culleré explica que “l'autoavaluació del gran grup és una part important del projecte” i ho concreta dient que “si veuen que un material no ha quedat prou bé, el repeteixen fins que els satisfà el resultat”.
En el cas de Jesuïtes Lleida, cada setmana i durant un semestre, un grup d'alumnes treballa els textos que després enregistraran davant de micròfon i que posteriorment editaran per parelles a l'ordinador. En aquest procés hi col·laboren tots els professors de cicle mitjà, especialment els de català, castellà i anglès.
Els pioners: Gràcia, Casp i Bellvitge
Aquest projecte de ràdio a l'escola neix arran d'una de les edicions dels premis PIX (Projectes d'Innovació en Xarxa), que promouen projectes i idees innovadores per implementar a l'aula. De la mà de Josep Griera, de Jesuïtes Gràcia - Col·legi Kostka, Xavier Camarasa, de Jesuïtes Bellvitge - Centre d'estudis Joan XXIII de Bellvitge, i Xavier Medina, de Jesuïtes Casp - Col·legi Sagrat Cor de Jesús, s'ha anat definint un projecte que es pot estendre a la resta d'escoles de la xarxa de Jesuïtes Educació.
L'Horitzó 2020, motor de canvi
La música de fons, segons explica Ricard Culleré, és la del procés de transformació global que viuen les escoles dels jesuïtes i que parteixen d'una premisa bàsica: “L'alumne és el centre d'ensenyament en el procés d'aprenentatge”. Per tant, aquesta no és una iniciativa aïllada, sinó que se suma a un conjunt de propostes encaminades al que es coneix com l'Horitzó 2020.
Font: Informació de Laura Mor publicada a www.catalunyareligio.cat