El proper 19 de novembre es farà la lectura de la “Carta de la Diversitat”
Alumnes de les escoles Clot (Barcelona) i Joan XXIII (L’Hospitalet de Llobregat), de Jesuïtes Educació, han participat al projecte Cross Community Schools, juntament amb tres institucions més de França, Itàlia i Alemanya. Es tracta d’una iniciativa convocada per l’àrea de justícia de la Comissió Europea per a lluitar contra la discriminació en els entorns on es mouen els joves.
Als dos centres catalans, el projecte ha aplegat un centenar d’alumnes de 15 a 22 anys que cursen 4rt d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius, i que han volgut participar-hi voluntàriament. El treball s’ha realitzat sobretot a través de les “àrees de diàleg”, grups de conversa on els joves han debatut sobre la discriminació per aparença física, religió, procedència, etc.
L’activitat s’ha portat a terme durant el curs 2011-12 i conclou el proper 19 de novembre, amb la lectura de la “Carta de la Diversitat”, que els alumnes adrecen al coordinador del projecte i que, juntament amb les que han elaborat la resta d’institucions, s’enviaran al Parlament Europeu. La carta recull les seves peticions i compromisos, i servirà per a l’elaboració d’una normativa escolar europea per a prevenir la discriminació.
El document inclou propostes concretes, com la petició que els centres incorporin a les seves normatives internes declaracions sobre aquesta qüestió, i també mecanismes de control per què, quan es produeixin casos de discriminació, s’investiguin i s’estableixin vies de solució i sanció, si és necessari. Per la seva banda, els joves es comprometen a ajudar a la integració de les persones que pateixen discriminació, portant a terme diverses activitats de sensibilització i aprofundiment sobre aquest tema, i facilitant que es coneguin i denuncïin els casos de discriminació.
Tot i que el projecte conclou el 19 de novembre amb l’acte públic de lectura de la Carta, la voluntat de les escoles i dels educadors/es i alumnes/as és donar continuïtat al treball iniciat, mantenint i promovent les àrees de diàleg com a espai de participació.